Stor aptit på livet, men mindre på maten? Livsmedelsverket har för första gången tagit fram kostråd till de äldre som fått sämre aptit med åren och därför inte får i sig tillräckligt med näring. Bra mat och dryck kan bland annat minska risken för fallolyckor. Receptet: Mer protein, många små måltider och gärna en klick grädde till efterrätten!

Samma mat men andra proportioner

Behöver äldre äta annorlunda än andra? Ja, till viss del. Vad som är nyttigt att äta är ungefär samma för alla vuxna, men vid 65+ blir vissa näringsämnen viktigare. Med åldern kan aptiten minska och den som inte orkar äta så stora portioner som tidigare kan då behöva äta lite annorlunda. Många äldre kan också vara kvar i gamla tankemönster med att dra ner på maten för att gå ner i vikt. Men när man blir äldre kan det snarare handla om att hålla vikten uppe.

Klicka dig in på Livsmedelsverkets webbplats och se filmen om våra nya kostråd för äldre.

Råd om bra mat för äldre

Nu kommer kostråd till de äldre som fått sämre aptit och därför inte får i sig tillräckligt med näring. Det är första gången Livsmedelsverket ger råd till just den gruppen. Hjälp oss gärna att sprida råden i era kommuner, verksamheter och bland era bekanta.

Hälsosamma matvanor genom hela livet

Hälsosamma matvanor är viktigt under hela livet. Vad du behöver äta för att må bra förändras dock till viss del med åren. Äldre behöver till exempel mer protein och D-vitamin än andra vuxna.

Många kan få minskad aptit med åren och då kan de behöva äta lite annorlunda för att få i sig allt de behöver. Äldre med god aptit kan utan problem fortsätta äta som de har gjort i yngre år. För dem, och andra vuxna, funkar Livsmedelsverkets råd om till exempel mer fullkorn och grönsaker och mindre kött bra. Men de som fått sämre aptit behöver ofta öka mängden protein på bekostnad av annat som potatis, pasta och ris. Det kan också vara en god idé att välja feta produkter i stället för magra. Tillsätt gärna mer fett vid tillagningen. Om aptiten minskar kan det också vara lättare att få i sig maten om den delas upp i flera små näringsrika portioner under dagen.

Om aptiten inte är på topp kan det vara frestande att äta en kaka i stället för lunchmat. Men det är viktigt att fortsätta äta mat. Det behöver kanske inte vara en hel lagad måltid till lunch, men en matig smörgås är mycket bättre än en kaka eller en bulle säger Inger Stevén, dietist på Livsmedelsverket.

Läs mer