I Eslövs kommun har måltidsverksamheten klivit fram och gjort det lätt för omvårdnadspersonalen att få till bra mellanmål och aptitretare. De bjuder här på en kort film och bloggtext som beskriver hur de gjort. Vi gillar skarpt när köket tänker till och levererar, inte bara mat utan också smarta lösningar!

Varför införde ni mellanmålskassen och när?

Vi såg redan under 2017 att det fanns ett behöv att förstärka måltiden inom äldreomsorgen i Eslövs kommun. Den 1 januari 2018 införde vi att avdelningarna inom ÄO fick utskickat aptitretare 3 dagar i veckan från våra två tillagningskök. De resterande 4 skulle avdelningarna själva göra aptitretare. Det vi såg och även personalen på avdelningarna, var att de hade svårt att hinna med att göra egna aptitretare. Detta ledde till att det i praktiken bara serverades aptitretare 3 dagar i veckan. Under 2018 presenterade Livsmedelsverket sina nya riktlinjer ’Bra måltider inom äldreomsorgen’ vilket gav oss råg i ryggen att utöka serveringen av aptitretare. Vi gjorde studiebesök hos olika kommuner för att hitta inspiration och i Ronneby kommun hade redan infört ett liknande system.

Vi valde att döpa om aptitretarna till mellanmål och mellanmålskassen var född. Den infördes den 1 jan 2019.

Här kan du på två minuter ta del av hur Eslövs kommun arbetar med mellanmålskassar. Marcus Haegermark, måltidsutvecklare berättar och visar hur det går till i praktiken.

Vad innebär den i korthet?

”Kassen” består av en fysisk butikkorg där varorna till de fyra mellanmålen packas en gång i veckan. Mellanmålskassen består av fyra olika veckoinnehåll som går på rullande schema. Varje vecka har sin egen ”receptpärm” som medföljer kassen vid leverans. I den finns en kort beskrivning samt ett foto hur det färdiga serveringsförslaget kan se ut.

Vi byter ut kassen var tredje månad för att skapa variation och följa säsongerna. Mellanmålskassen skickas sedan ut till avdelningarna med hjälp av kökspersonalen eller skickas med våra chaufförer som kör våra måltidstransporter.

Har ni märkt några positiva effekter av kassen?

Det vi har sett och hört är att måltidsupplevelsen har blivit mer positiv kring just mellanmålet. Dessutom fick personalen på avdelningarna ett större ansvar att baka eget fikabröd. Detta har medfört att det oftare doftar nybakat ute på avdelningarna.

Har de äldre gett någon feedback?

Varje tisdag – när kassen levereras – så är det lite av en ”happening”, vad får vi denna vecka? Det blir lite som ett avbrott i veckan, något oväntat! De flesta gillar det som finns i kassen men givetvis varierar smaken . Vi från måltidsorganisationen har en tät kontakt med avdelningarna och kökspersonalen så vi ändrar och modifierar om det skulle vara något mellanmål som inte passar.

Kontakt

Smart och innovativt jobbat Eslöv! Vill du komma i kontakt med de som arbetar med mellanmålskassarna hittar du kontaktuppgifter här: https://eslov.se/omsorg-stod/boende-sarskilda/aktuella-matsedlar-vard-och-omsorgsboende/