I veckan fick vi träffa engagerade kockar och pedagoger på Kärrs förskola i Ljungskile, Uddevalla kommun. Det framgångsrika försöket med måltidspedagogik på några förskolor i kommunen har lett till att man nu växlar upp och sprider arbetssättet på alla kommunens förskolor. Kostadministratör Anethe Johansson och förskolechef Rita Svensson mötte upp mig på tågstationen och berättade lite kort på väg ut till förskolan. Satsningen är egentligen ingen satsning utan ett långsiktigt arbete som gjorts med små steg i taget. Hela tiden med tanken om att “vi testar så får vi se hur det går”.

 

Och det har gått väldigt bra kan man sammanfatta! På Kärrs förskola serveras måltiderna sedan 2011 som buffé, även till de allra yngsta ettåringarna. I syfte att bygga på barnens egen kompetens, ge självkänsla och lustfyllda måltider. Måltiden lagas på det egna köket och ett “duk-barn” hjälper till att ställa fram och presentera dagens rätt. En pedagog finns som stöd vid buffén men barnen plockar åt sig helt själva. Självklart står grönsakerna i alla möjliga former, färger och blandningar först, därefter kommer den lagade maten. Barnen med glutenfri och mjölkfri mat har sin buffé på särskilda bord i nära anslutning så att alla ändå tar mat på samma ställe.

 

 

Vi kom mitt i lunchen och det var underbart att se den lugna stämningen och köordningen. Och hur barnen själva kunde komponera en lunch med alla delar på tallriksmodellen – avbildad på tallrikens kanter i grönt, gult och rött. Pedagogerna ser stora vinster i bufféserveringen, måltiderna blir faktiskt lugnare eftersom ingen behöver skicka mat runt bordet. Dessutom kan de med mycket spring i benen “med flit” ta lite mat för att få resa sig och hämta mer mat. Barnen äter massor! Men det förklaras även av den goda maten, lagad av engagerade kockar.  Men alla på förskolan är också tydliga med att en och samma lösning fungerar inte på alla förskolor. Inom Uddevalla kommun har många förskolor bufféservering men nästan alla har löst det på olika sätt.

 

 




Andra exempel på måltidspedagogik på Kärrs förskola är att man använder Sapere-metoden för att låta barnen bekanta sig med nya livsmedel och lära sig om sinnena. “Håriga mackan” är en återkommande aktivitet (googla får ni se!) och “superhjälte-gruppen” (de äldsta som snart börjar skolan) får regelbundet hjälpa till i köket med  både matlagning och diskning – mycket uppskattat!

 

 

En av pedagogerna sammanfattade arbetet bra:

 

-Vi lägger ju ungefär tre timmar om dagen på måltider i förskolan, varför skulle vi då inte använda dem pedagogiskt?